
OKR er rammeverket for de som mener alvor med veksten
Mål med tilhørende prosesser som binder selskapet sammen og får alle til å trekke i samme retning er et viktig verktøy for ethvert selskap som ønsker å vokse. Det er her OKR kommer inn og forsterker et voksende selskap fra topp til bunn.
Fagartikkel: Ca 10 minutter lesetid
Sist oppdatert: April 2024
Å mestre målsetting, målstyring og de viktige prosessene rundt, kan hjelpe deg med å administrere, lede og kommunisere selskapets hovedprioriteringer på en måte som gjør at teamet ditt kan oppnå utrolige resultater. Og det er enklere enn du tror!
Hos Performable Growth Consulting brenner vi for OKR-rammeverket og anbefaler dette til våre kunder når de skal lede sitt selskap mot vekst. Vår tro på OKR som et verktøy til å drive vekst er så sterk at vi har sertifisert oss som OKR coacher.
Rammeverket OKR eller Objectives and Key Results er mest kjent fra #1 New York Times-bestselgeren "Measure What Matters" av John Doerr, som hjalp Google med å implementere OKR. Google bruker fortsatt dette målstyringsrammeverket og det samme gjør flere av verdens mest suksessfulle vekstselskaper. I dag bruker selskaper som Amazon, Uber, Airbnb, Tesla, Linkedin, X, Spotify, Adobe, Cisco og mange flere dette rammeverket for å sikre fokus og gjennomføring av sine vekstambisjoner. John Doerr og hans bok er obligatorisk lesning for enhver leder som er ansvarlig for å få folk og selskaper til å prestere. Når vi ofte bruker sitatet «execution is everything» så er det nettopp fra denne boken vi henter dette.
“Et målstyringsrammeverk som sikrer at selskapet fokuserer på de samme viktige prioriteringene gjennom hele organisasjonen”
Så hvorfor anbefaler vi OKR-rammeverket?
Å perfeksjonere strategiske mål og prioriteringer av ledelsen i et vekstselskap kan være krevende. OKR, KPIer, MBOer, Balanced Scorecards, smarte mål og så videre, det er så mange målsettingsmetoder å velge mellom. Vi i Performable mener at OKR-rammeverket er det beste for vekstbedrifter fordi det er enkelt å forstå for hele organisasjonen og kombinerer strategi med prosessene og kulturen som skaper handling:
OKR er enkelt å forstå og implementere
OKR krever transparens, samarbeid og koordinering på tvers av funksjoner,
OKR hjelper team å jobbe sammen og fokusere innsatsen sin rundt hva som er viktigst til enhver tid.
OKR sikrer vertikal og horisontal koordinering på tvers av avdelinger og økt fokus på det som betyr mest.
Det er en grunn til at nevnte toppselskaper som Google, Intel, LinkedIn og mange flere benytter OKR-rammeverket til å utforme og administrere strategiske prioriteringer. Langsiktig vekst er avhengig av hver eneste ansatte forstår hva som er viktigst for organisasjonen. Og OKR hjelper til med å sikre dette. OKR-rammeverket støtter både team og enkeltpersoner ved å sikre klare og tydelige prioriteringer som gjør at de ansatte unngår å prøve å gjøre alt til enhver tid. Når du har OKR til å styre prioriteringene i selskapet, har de ansatte muligheten til å si nei når oppgavene blir mange, eller tiden er begrenset. De hjelper også de ansatte til å se det større bildet.
Et OKR eksempel
La oss se på et eksempel for et selskap som har ambisjoner om å være best i bransjen på lønnsomhet. En OKR på selskapsnivå for dette selskapet, kan se slik ut:
Objective: Vi skal bli det mest lønnsomme selskapet i bransjen
Key result 1: Levere driftsmargin på 55%
Key result 2: Øke bruttomargin til 70%
Key result 3: Redusere kapitalkostnad med 10%
Key result 4: Redusere COGS med 8%
Key result 5: Redusere arbeidskapital til 8% av omsetning
Når en OKR på selskapsnivå er definert, vil man involvere avdelinger og team i organisasjonen til å definere sine egne OKR. Må denne måten vil man involvere folk og skape eierskap internt rundt retningen setter hvert kvartal. For OKR på alle nivåer setter man tilhørende 3-5 tiltak under de definerte Key Results men en dedikert person som er ansvarlig for tiltaket, slik:
Key result 1: Levere driftsmargin på 55%
Initiativ 1: Optimalisere salgsprosesser for å redusere salgskostnader
Initiativ 2: Reforhandle CPO-avtalene til salgsbyråene
Initiativ 3: Initiere anbudskonkurranse på mediainvesteringer
Initiativ 4: Vurdere prisøkninger for kundesegment A, B og C.
Initiativ 5: Automatisere produksjonsprosesser med Generativ AI
Prosessen
Verdien med OKR er selve prosessen rundt. Når vi implementerer OKR i en virksomhet går vi gjennom følgende trinn med mål om at kunden skal stå mest mulig på egne ben med egne ressurser til slutt.
-
Det første man må gjøre er å sikre at alle forstår hva OKR er, ser nytteverdien og er villige til å ta det i bruk. Dette steget er kritisk om du ønsker at alle er engasjert prosessen.
-
Resultatet av denne arbeidsøkten vil være å skape et strategisk veikart og tilpasse det til OKR for organisasjonen. Daglig Leder og ledergruppen utformer disse OKR-ene, og de må også bruke tid på å tenke på sine egne OKR-er.
-
At team og avdelinger definerer deres egne OKR er målet med denne workshoppen. Dette arbeidet gjør ledere og team i stand til å lage, tilpasse og validere OKR
-
OKRene som er definert i workshop må optimaliseres, valideres og klargjøres for det endelige OKR dokumentet eller systemet som møter hele organisajonen etter hvert.
-
Implementere OKR i Excel ark er i beste fail en god start, men tar tid og er langt fra effektivt. En OKR platform gjør det mulig å vurdere, rapportere og gi status på OKRs og tilhørende tiltak for alle i hele organisasjonen.
-
OKR krever kjernekompetanse som er viktig for at OKR prosessene skal fungere fra uke til uke, kvartal til kvartal. I dette steget gjør vi folkene klare til å kjøre gode review møter underveis.
-
OKR eksperter, eksterne og interne, vil gi sin støtte underveis i statusmøter samt å lage rapporter.
-
På sluttenav hvert kvartal, må du evaluere dine OKR slik at du får målt hva du har oppnådd. Her er det viktig å analyse og lære slik at man er klare til neste kvartal.
Ønsker du å implementere OKR rammeverket for å sikre veksten i din virksomhete? Ta kontakt med en av oss