Sett selskapets verdier i arbeid

De fleste selskaper har definert et sett av kjerneverdier som en viktig del av forretningsstrategien, men langt fra alle har integrert dem som en naturlig del av den daglige driften eller som styringsverktøy ved viktige valg.

Fagartikkel: Ca 10 minutter lesetid
Sist oppdatert: April 2024

Det er gode grunner til at selskapsverdiene bør være en del av forretningsplanen i første omgang - det er kraftige verktøy i alle deler av virksomheten din og har potensial til å akselerere selskapets vekst.

Avhengig av hvor selskapet ditt befinner seg på vekstreisen kan det være mange grunner til at verdier ikke er øverst på oppmerksomhetslisten din som leder. En observasjon er at mange ledere rett og slett ikke vet hvordan de kan eller bør operasjonalisere verdiene sine, og de forblir dermed kun fine ord. I tillegg er interne ressurser ofte knappe; lederteamet er opptatt med drift og fokuserer for eksempel på produktutvikling, leverandørprosjekter eller økonomi, og har lite tid til å prioritere øvelser rundt selskapsverdier.

En nøkkel for å utnytte kraften i verdiene fullt ut er likevel akkurat dette; å ikke se på det som en ekstra oppgave i tillegg til drift, men som et nyttig og tidsbesparende rammeverk for alle deler av virksomheten din som støtter raskere og mer presis beslutningstaking både internt og eksternt, for eksempel ved valg av leverandører, rekrutteringsprofilering, interne arrangementer, markedsføringskampanjer og mer.

Her er flere gode grunner til hvorfor dine selskapsverdier er viktige ressurser og du bør aktivere dem i hverdagen.

Kultur, enhet og samarbeid i et hybrid arbeidsmiljø

Vi jobber stadig mer fleksibelt i en kombinasjon av selskapets faste kontor, hjemmekontor eller på farten, alt støttet av teknologiske nyvinninger innen samarbeid og fildeling. Vi samarbeider på tvers av landegrenser og språk, gjerne i virtuelle arbeidsplattformer, og vi møter ikke nødvendigvis våre kolleger fysisk hver dag. I et slikt arbeidsmiljø fungerer selskapets verdier som ankere for en enhetlig måte å jobbe på og som hjørnesteiner for samarbeidsprinsipper og selve kulturen i selskapet. Verdiene gir føringer som skal sikre den videre utviklingen av vekstkulturen i selskapet, og samtidig sørge for at alle ansatte i selskapet blir sett, inkludert og fulgt opp både på et personlig og et profesjonelt nivå.

Designkriterier for selskapets kundeopplevelse

Selskapets verdier danner grunnlaget for merkevaren og dermed markedets oppfatning av din virksomhet. Mer spesifikt representerer dine verdier en viktig del av bedriftens visjon, som igjen er fundamentet for hva selskapet står for og hva som differensierer deg fra dine konkurrenter. Verdiene beskriver måten du opptrer på overfor kunder, samarbeidspartnere og ansatte, og bør direkte gjenspeiles i måten selskapet styrer kundeopplevelsen på. Hvis en av verdiene dine er "generøs", må det gjennomsyre hver kontakt du har med kundene dine, fra kundesenteret til nyhetsbrevene og retningslinjer for salgsteamet. En merkevare bygges gjennom hver eneste kontakt bedriften har med kunden, og bare én dårlig opplevelse kan bryte den ned.

Tiltrekk de rette talentene

Ofte konkurrerer selskaper i markedet ikke bare med produktene eller tjenestene sine, men like mye innen rekruttering for å sikre akkurat den kritiske kompetansen eller erfaringen man trenger for videre vekst. Personer med sterke ferdigheter og gode resultater er ettertraktet av alle selskaper, på tvers av bransjer og på alle nivåer. I like stor grad som at karrieremuligheter er viktige insentiver, kan dine selskapsverdier være en avgjørende faktor for at de velger ditt selskap. Det er en tydelig trend blant spesielt yngre personer å verdsette bedriftskultur og selskapsverdier høyere enn noen gang tidligere. Økt transparens gjennom for eksempel sosiale medier krever i større grad at selskapet aktiverer sine verdier for å styrke sin “employer branding” – husk at selskapet er under konstant evaluering av din neste viktige ansatte.

Imidlertid bør man også snu på mynten - selskapets verdier bør like mye være en viktig del av rekrutteringskriteriene. Du ønsker at kandidaten skal identifisere seg med selskapesverdiene, være en bidragsyter til kulturen din og raskt bli en aktiv ressurs for videre vekst. En mislykket rekruttering kan være kostbar og vise seg som et betydelig tilbakeslag for vekstplanene til selskapet ditt.

Hvor godt forberedt er din bedrift når det gjelder de fem suksessfaktorene for vekst?

Finn ut hvor du står med Selskapssjekken vår

Trenger du bistand til å løse vekstutfordringene? Ta kontakt med en av oss